EL9NOU.CAT fa ús de 'cookies' per facilitar la vostra navegació. Si seguiu navegant entendrem que ho accepteu    més informació    ACCEPTO
PUBLICITAT
publicitat

Jaume Ayats analitza l’origen de les nadales catalanes en un llibre

Jaume Ayats analitza l
Jaume Ayats, amb un volum del llibre
Sagi Serra
Jaume Ayats analitza l’origen de les nadales catalanes en un llibre..
última actualització: 26-12-2009 (8:00)

El musicòleg vigatà Jaume Ayats recull a ’Explica’m una altra cançó. Tió, Nadal i Reis’ un estudi sobre les nadales catalanes. En aquesta obra, continuació d’’Explica’m una cançó. 20 tradicionals catalanes’, hi demostra que les nadales catalanes no són tan serioses com s’ha volgut fer creure.

Un altre mite que es trenca: el de les nadales catalanes 'serioses', a diferència d’altres cultures veïnes, on estan plenes de referències a la gresca i els excessos. Jaume Ayats (Vic, 1960) ha rastrejat l’origen de 15 nadales populars dels Països Catalans i ha arribat a la conclusió que “en la nostra cultura hi havia les mateixes cançons de gresca” que al voltant, fos a Espanya o a Itàlia. Ho recull al llibre 'Explica’m una altra cançó. Tió, Nadal i Reis' (Rafael Dalmau Editor), continuació d’'Explica’m una cançó. 20 tradicionals catalanes', que va publicar l’any passat.

La banda sonora del cicle de Nadal és molt extensa: més de dues-centes cançons, comptant només les que parlen de Nadal. Davant d’això, Ayats en va triar 15, procedents d’arreu dels Països Catalans. Des d’algunes de molt populars, com 'A vint-i-cinc de desembre (Fum, fum, fum)', 'El rabadà', 'El noi de la mare' o 'El dimoni escuat', fins a d’altres menys conegudes, com 'Sant Josep i la cigala' o 'Pastorets anem'. Des de les recollides a la Catalunya Nord, com 'El pardal', fins a una versió d’'El tió' documentada a Eivissa o les 'Cobles de l’Asguilando' de Mutxamel (Alacantí). “Volia aprofitar l’empenta de les més conegudes per fer conèixer les altres”, explica el musicòleg.

L’autor creu que hi ha prou dades per afirmar que “hi havia cançons de Nadal més picants” que les que han arribat fins als nostres dies. Una prova és 'Sant Josep i la cigala', amb una referència sexual prou entenedora. Però són poques: “Es van depurar, canviant paraules o suprimint estrofes”, diu Ayats. La moral religiosa més estricta va anar conformant unes nadales blanques, “de sensibilitat noucentista, enfront del model pagesot, més donat a la gresca”. Els cançoners van posar per escrit aquestes lletres, que són les que han arribat als nostres dies. La transmissió oral només s’ha conservat en alguns casos: qui no ha sentit versions diferents de la cançó de fer cagar el tió o de la que acompanya l’arribada dels Reis?


ofertes el club

el9fmel9fm
el9fm



PUBLICITAT

PUBLICITAT

PUBLICITAT
   
 
   
 
   

el9alacarta
Taradell
Des del campanar
19-04-2016
Màrius Serra, Montse Armengou, Andreu Mas i Jofre Montoto
7 dies
15-04-2016
Capítol 113
La 7mana Catalunya Central
15-04-2016
 [+] programes

fotogaleria
Actuació castellera - Roda de Ter
Fira de l´Hostal del Vilar
Trobada de gegants a Taradell
Festa del Porc i la Cervesa_desfilada de moda
Festivalet La Remei
MMVV_diumenge
MMVV_dissabte
MMVV_divendres
MMVV_dijous
MMVV_dimecres
Grups a la Diada Nacional a Berga
Motards independentistes a Vic
Diada Nacional a Berga
Diada 2016
 [+] fotogaleries








dvd

senseboira
Amb la col.laboració de:
generalitat
PREMSA D´OSONA, SACTLtarifessubscripcionspublicacions oficialscontacteu-nosavís legal